بهادر بیژنی، جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل افزایش ارزش کل معاملات سرمایه‌گذاران خارجی تا ۲ هزار میلیارد تومان را تأیید و اعلام کرد که بخش عمده نقدینگی سرمایه‌گذاران خارجی وارد بازار خرید اوراق با درآمد ثابت در بازارسرمایه ایران می‌شود.

به گزارش همشهري، مطابق آنچه مقامات ارشد بازار سرمايه اعلام مي‌كنند، حجم سرمايه‌گذاري خارجي پس از برجام رشد كرده است. همين چند روز پيش هم مديرعامل سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار از تلاش مقامات روسيه براي افزايش حجم سرمايه‌گذاري‌شان در بازار سرمايه ايران خبر داد.

قبلا هم خبر‌هاي مختلفي در مورد افزايش اعتماد‌ها به بازار سرمايه ايران منتشر شده بود اما در تازه‌ترين خبر شاپور محمدي، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار افزايش حجم سرمايه‌گذاري خارجي در ايران را ناشي از برجام توصيف كرد و گفت: تاكنون 2هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري خارجي در بازار سهام انجام شده كه بيشتر آن پس از برجام جذب اين بازار شده است.

البته برخي تحليلگران اين رشد را ناشي از رشد شاخص‌هاي بورس مي‌دانند و به‌نظر مي‌رسد حضور پررنگ ايران در سازمان جهاني آيسكو كه در آن هم نهاد‌هاي ناظر بازار سرمايه حضور دارند نيز بي‌تأثير نبوده است.

آيسكو يك سازمان جهاني متشكل از نهاد‌هاي ناظر بازارهاي سرمايه دنياست كه تصميم‌هاي مهمي در مورد جريان نقل و انتقال پول در سراسر دنيا مي‌گيرد. اعضاي آيسكو كه عمدتا 1000 نفر از قدرتمند‌ترين و پرنفوذ‌ترين افراد دنيا هستند، سياست‌هاي مربوط به بازار‌هاي مالي دنيا را تعيين تكليف مي‌كنند و اين قدرت به لحاظ اجرايي در داخل اين سازمان نهادينه شده است.

ايران بعد از برجام از يك سال پيش به عضويت پيوسته اين سازمان درآمده و قرار است ظرف روز‌هاي آينده در مورد اينكه آيا ايران قادر است كه به عضويت عادي اين سازمان دربيايد يا خير، تصميم گرفته شود. اما در همين مدت كوتاه متخصصان مالي ايران پرقدرت عمل كرده‌اند؛ چنان‌كه در مرحله نخست توانسته‌اند عضو گروه امنيت سايبري آيسكو شوند و در مرحله دوم توانسته‌اند فرمول ايران براي محاسبه سود اوراق بهادار با درآمد ثابت را به‌عنوان يك فرمول سالم و كارا كه قابليت استفاده در ديگر كشور‌ها را دارد، در آيسكو ثبت كنند.

ظرف ماه آينده آيسكو همايش‌هايي را براي معرفي اين فرمول ايراني برگزار و از متخصصان ايراني براي معرفي اين فرمول به بازارهايي كه نرخ سود در آنها بيش از 5درصد است، دعوت خواهد كرد.بهادر بيژني، جانشين رئيس سازمان بورس در امور بين‌الملل درباره اين اتفاقات و آنچه منجر به جذب بيشتر سرمايه‌گذاري خارجي در بازار سرمايه ايران شده است، گفت: از همان اول قرار ما اين نبود كه به‌عنوان يك عضو منفعل در آيسكو حضور داشته باشيم، براي همين ايران با سياست حضور فعال و كارآمد در سازمان جهاني آيسكو حاضر شد و ظرف يك سال توانست نتايج ارزشمندي را با كمك متخصصان داخلي به‌دست بياورد.

بيژني با بيان اينكه اين فعاليت‌ها قادر است سرمايه‌گذاران خارجي را براي حضور در بازار سرمايه ايران ترغيب كند، پيش‌بيني كرد: درصورتي كه ايران ظرف‌ماه‌هاي آينده به عضويت دائم و عادي آيسكو دربيايد، حجم سرمايه‌گذاري خارجي در ايران به‌مراتب افزايش خواهد يافت. او اضافه كرد: مطابق آنچه رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام كرده، حجم سرمايه‌گذاري خارجي در ايران بعد از برجام رشد كرده و به 2هزار ميليارد تومان رسيده است. او افزود: مي‌توان با قطعيت اعلام كرد كه مقدار سرمايه‌گذاري خارجي 3تا 4برابر شده است.

او در پاسخ به اين پرسش كه سبد سرمايه‌گذاري خارجي‌ها در بازار سرمايه ايران عموما شامل چه محصولاتي است، گفت: بخش عمده سرمايه‌گذاري خارجي‌ها در ايران شامل اوراق با درآمد ثابت است و زماني كه خارجي‌ها به‌صورت مستقيم براي خريد سهام هم اقدام مي‌كنند، براي كاهش ريسك يك تركيب سرمايه‌گذاري متشكل از سهام و اوراق با درآمد ثابت ايجاد مي‌كنند.

بيژني در پاسخ به اين پرسش كه چه عواملي منجر به افزايش تمايل خارجي‌ها به بازار سرمايه ايران شده است، گفت: همانطور كه رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار هم توضيح داده، رشد سرمايه‌گذاري خارجي بعد از برجام بسيار زياد بوده است اما عواملي چون رشد شاخص‌هاي بورس و همينطور افزايش فعاليت در سازمان جهاني آيسكو نيز تا حدودي مؤثر بوده است.
او اشاره‌اي به هويت و ماهيت اصلي خريداران نكرد اما توضيح داد:حجم سرمايه‌گذاري خارجي در بازار سرمايه روزبه‌روز در حال افزايش است و با پذيرش ايران به‌عنوان عضو عادي آيسكو اين روند با رشد بيشتري مواجه مي‌شود.

  • فعاليت در آيسكو

جانشين رئيس سازمان بورس اوراق بهادار در امور بين‌الملل در مورد نحوه فعاليت ايران در سازمان جهاني آيسكو توضيح داد: ما يك عضو منفعل در آيسكو نيستيم. كشور‌هايي بوده‌اند كه فرايند پذيرش‌شان به‌عنوان عضو عادي بيش از 3 سال طول كشيده است و اين فرايند در مورد برخي كشور‌ها حتي تا 8سال هم به طول انجاميده است اما ما اميدواريم براي ايران با توجه به اعتباري كه در مدت كوتاهي به‌دست آورده است، بسيار كمتر باشد. رئيس سازمان بورس دستور داده تا ظرف چند‌ماه آينده ايران به عضويت سازمان جهاني آيسكو در بيايد.

اعتقاد شخصي من اين است كه سال آينده خبر‌هاي خوشي در اين زمينه اعلام خواهد شد چرا كه از يك سال پيش كه مراحل رسمي عضويت ايران در ‌آيسكو آغاز شد تاكنون اعتبار بسيار زيادي در اين نهاد براي ايران به دلايل مختلف ايجاد شده است. او افزود: ايران هم‌اكنون عضو پيوسته آيسكو است و در جلساتي كه با حضور 30 كشور دنيا براي عضويت ايران به‌عنوان عضو عادي انجام شده، گام‌هاي بسيار قوي برداشته شده و ما اميدواريم ظرف سال آينده ايران به‌عنوان يك عضو عادي آيسكو پذيرفته شود. او توضيح داد: از زمان حضور ايران در آيسكو تاكنون ايران عضو كميته امنيت سايبري شده و فرمول يكتاي ايران براي محاسبه نرخ بازده اوراق با درآمد ثابت توسط اين سازمان جهاني به‌عنوان يك فرمول كارا و سالم شناسايي شده است.

کد خبر 391933

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha